Bezinningsdagen

Tijdens de bezinningsdagen neemt elk jaar deel aan verschillende activiteiten. Met als doel de leerlingen aanzetten tot nadenken over verschillende maatschappelijke aspecten.

1ste jaar

De eerste dag is een anti‐pestdag met theater, spelletjes en een sessie rond cyberpesten en gameverslaving. Tijdens dag twee trekken de leerlingen na een gezond ontbijt richting Koersel waarbij ze hun voettocht regelmatig onderbreken voor leuke improvisatieoefeningen. Ze beginnen en eindigden de bezinningsdagen telkens met een bezinningsmoment.

2de jaar

De tweedejaars gaan in de natuur, op school en bij elkaar op zoek naar wat ze sterk maakt: teamwerk! Via workshops, gesprekken, film en groepsvormende activiteiten kunnen ze die kracht en steun bij elkaar kunnen ontdekken.

3de jaar

Voor het derde jaar is het thema ‘verantwoordelijkheid’. Leerlingen gaan zonder begeleiding van een leerkracht op pad ‘op weg naar verantwoordelijkheid’. Daarnaast bekijken ze een film (Disconnect) en een voorstelling van Wim Geysen.

4de jaar

De leerlingen van het vierde jaar gaan tijdens de bezinningsdagen naar het Dommelhof te Neerpelt. Daar wisselen ze bezinningen af met sport. Tijdens de bezinningen is er vooral oog voor de groep. Tijdens het ‘soulmates’ spel en enkele workshops van externe lesgevers leren ze elkaar en de groep beter kennen.

5de jaar

Voor het 5e jaar staat er het volgende op het programma tijdens de bezinningsdagen: Dag 1: Iedere klas krijgt begeleiding van een vormingsbegeleider van Pimento. Hierbij staan thema’s als identiteit, zingeving, en keuzes maken centraal. Dag 2: De leerlingen wonen een getuigenis bij van een ex‐verslaafde en er

6de jaar

De tweedejaars gaan in de natuur, op school en bij elkaar op zoek naar wat ze sterk maakt: teamwerk! Via workshops, gesprekken, film en groepsvormende activiteiten kunnen ze die kracht en steun bij elkaar kunnen ontdekken.

Don Boscocollege Hechtel

Mijn Thuis vol muziek!